חיפוש

בחירת שם וכתובת דומיין לסטארט אפ שלך


בחירת שם, כתובת דומיין וסימן מסחר אינו עניין של מה בכך, כמובן שמלבד הצד השיווקי, קיים הצד המשפטי.

ראו לדוגמה את חברת ניסאן שביקשה להיכנס לשוק בארה"ב בשנות 90 המאוחרות ולא הצליחה להשיג את הדומיין http://www.nissan.com מאחר ובחור ישראלי בשם ניסן רכש אותו קודם ועשה בו שימוש כדין.

חברת Get Taxi נאלצה לשנות את השם שלה ל - Gett בעלות של מיליוני דולרים מאחר ולא הצליחה לרשום זכויות בשם המקורי אשר הינו בשימוש הקהל ולא רכש מוניטין דיו.

כל אלו הן דוגמאות לחברות ענק שאפילו בהעסקת סוללת עורכי דין לא הצליחו לקבל את מבוקשם. לעומת זאת, ניתן לראות כי חברות קטנות אשר נעזרו בשירותי עו"ד מומחה בתחום קיבלו את מבוקשם והצליחו להערים אל חברות ענק כך לדוגמה פיצה דומינו מירושלים נאבקה והצליחה מול תאגיד הענק פיצה דומינוס.

אם כן, איך עושים זאת?

כמה כללי אצבע:

ככל שתבחרו שם מוזר שאינו גנרי (שאין לו משמעות) כגון google כן יטב הן מבחינת רישום זכויות (מאחר ואין מוצרים בעלי שם דומה) והן מבחינת מיתוג מאחר והשם הוא מאוד ייחודי ואפילו יכול להפוף לפועל "לגגל"...

שם המאפיין את מוצר נידון לפסילה מאחר וצירוף שם המוצר לשם החברה שולל זכויות מחברות אחרות לעשות שימוש בשם המוצר. כך לדוגמה לא תירשם ברשם החברות חברה בשם "תפוזים בע"מ" . שיוך המוצר לשם גם מקשה על המיתוג מאחר קשה להבחין בין חברות בעלות שם דומה, לדוגמא פריניר ופריניב . לעומת זאת, שיוך של שם של משהו מוחשי למוצר שהוא טכנולוגי רצוי ואפשרי, ראו את דוגמת Apple או Orange.

לא דווקא שם בעברית יגביל אותכם מפריצה לשווקים בינלאומיים. אנו רואים שהציבור האמריקאי מקבל שמות בעברית- דבר אשר קל להגן עליו מבחינת זכויות, כך לדוגמא חברת טבע TEVA או סנדלי שורש SOURCE. יש לוודא שהשם בחרתם אינו מביע משמעות שלילית בשפות זרות.

חשוב שבחירת השם תהיה מלווה בחירת כתובת דומיין באינטרנט ושלא תיפלו כמו חברת NISSAN בדוגמה המובאית בראשית הכתבה.

בחירת כתובות דומיין

בחירת סיומות ברשם שמות המתחם אינה מחויבת ככורח מסוג ההתאגדות. כך לדוגמה יש אתרים בעלי סיומת org למרות שהם חברות לכל דבר ועניין.

בניגוד להמלצה לבחור שם ייחודי - מבחינה עסקית ככל ששם האתר יהיה יותר דומה לשם השרות או המוצר שהעסק מציע, יש סיכוי יותר גדול להגעת גולשים לאתר וגם יש יותר סיכויים שלקוחותיכם ימצאו אתכם ברשת. כלומר יש לבצע ניתוח עסקי האם כמו google או Linkedin תצברו מוניטין לפני שיחפשו אותכם או שהדרך העיקרית להגיע אליכם היא דרך האתר.

תחשבו מה השגיאות האפשריות שאנשים עלולים לעשות כשמקלידים את שם המתחם שבחרתם. במידת האפשר, צמצמו את שם המתחם למינימום. גם בעניין זה אחת ההמלצות היא לרשום שמות מתחם שהם דומים ונובעים משגיאות כתיב והקלדה.

לפני רכישה של שם מתחם , מומלץ להתייעץ עם עורך דין שיוודא ששם המתחם אינו יכול להטעות אנשים מסוימים לחשוב שמדובר במוצר אחר או בחברה אחרת. שכן שם של אתר שדומה לשם של אתר או עסק קיים עלול להוות עוולה של גניבת עין או של הפרעת גישה לעסק. במקרה זה עסק זה או אחר רשאי היה להפקיע מידכם את שם המתחם אשר רכשתם באמצעות צו בית משפט או באמצעות מנגנון בוררות (הליך בינלאומי אשר מתייעל מדי יום).

#מיתוג #בחירתשםלעסק #בחירתשםלסטארטאפ #יעוץמשפטילבחירתשם #בחירתכתובתדומיין #בחירתכתובתאינטרנט

76 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול