חיפוש

איך פייסבוק נופלת שוב ושוב בישראל


לאחרונה אושרה תביעה ייצוגית נגד פייסבוק בישראל. אדון בפוסט זה כיצד להעניק שירות\ למכור את מרכולתנו באינטרנט ברחבי העולם מבלי להיתבע בתחומי שיפוט זרים שיצריכו מאיתנו עלויות התדיינות יקרות.

פייסבוק הגדירה ב"תנאי השימוש" של האתר שלה, שכולם בוודאי קראו כאשר נרשמו לשירות, את תניית השיפוט הגורסת כי סמכות השיפוט תהיה אך ורק לבית המשפט בקליפורניה ולפי הדין המקומי של קליפורניה.

כללי המשפט הבינלאומי מכירים בכך שתניית שיפוט מעין זו הינה הסכמה של הצדדים לגבי מיקום ושיטת פתרון סיכסוכים. אך בפועל מאחר וזהו חוזה בו לצרכן\ המשתמש אין בדיוק את היכולת להתנגד או לדון על תנאיו הרי שמדובר ב"חוזה אחיד". הדין הישראלי כמו במקומות אחרים בעולם רואה בחוזה אחיד כחוזה שניתן לפסוק בו סעיפים מקפחים. סעיף תניית השיפוט המחייב את הצרכן לרוץ עד לקליפורניה הינו תנייה המקפחת את הצרכן.

אך לא היה די בכך, בית המשפט התבסס על כך שפייסבוק פונה בעברית לקהל בישראל משתמשיה, ומקיימת פה פעילות עסקית מול קהל הלקוחות (המפרסמים בישראל) ועל כן מנועה מלטעון שאינה אמורה להיגרר לתחום שיפוט ישראלי.

אז מה עושים?

ראשית, כן! יש לכתוב תניית שיפוט במקום הנוח לכם. במקרים רבים מרבית הסטראטאפים יעדיפו את הדין האנגלי (שם כללי הדין דומים לישראל) או את הדין של מדינת דאלוור בארה"ב. שם הדין המסחרי ברור וידוע לכל עו"ד אשר הוסמך בארה"ב.

זכרו כי מקום השיפוט אינו חייב להיות זהה לכללי הדין. כלומר, ניתן לקבוע שמקום השיפוט יהיה ארה"ב אך ידונו לפי כללי הדין האנגלי או הישראלי וכיוצ"ב. כללי הדין הינם מרכיב חשוב שכן לפיהם תיקבע הפסיקה בפועל. כך שעסק הבנוי על תשתיות מידע ומעוניין להגן על הפרטיות של גולשיו יעדיף כללי דין של מדינות אירופה אשר מקשים על חשיפת פרטים לצדדים שלישיים ואילו עסק המעוניין להגן על המוניטין או על זכויות בתוכנה שלו יעדיף את כללי הדין האמריקאים המתקדמים המעניקים מערכת הגנות רחבה.

תניית השיפוט הינה סעיף מורכב מאוד ויש להתייחס אליה ברצינות רבה והדבר תלוי במידה רבה במהות העסק.

בנוסף, כאשר מתחילים לפנות לשוק זר (בשפות שונות), לרבות התאמת הסכמי השימוש והקמת מערך שיווק, רצוי לבדוק לפני כניסה לכל שוק את הדין באותו שוק. לא בכדי, קל להיכנס לשוק גדול אחד כמו ארה"ב מאשר מלהיכנס לשוק האירופי אשר בו עשרות מדינות עם דין שונה- דבר המסביר מדוע לארה"ב יש תאגידי ענק ואילו לאירופאים קשה לייצר תאגידים מסוג זה בעקבות חסמי כניסה כגון אלו.

ככל שיהיה לעסק יותר קשרים לשוק מקומי הוא ייגרר לדין המקומי על ידי מבחן הזיקות שהינו מבחן משפטי בינלאומי המאפשר לבית משפט מקומי לקבוע כי הוא הפורום הנאות לקיים בו את הדיון.

לסיכום: שלא תתבלבלו, לא ניתן להתחבא כל הזמן מאחורי "תנאי השימוש" אבל בהחלט , עם עו"ד טוב, ניתן להשתמש בזה לטובתכם...

#תביעהייצוגית #חוזהאחיד #תנאימקפח #תנייתשיפוט #פייסבוק #ברירתדין

27 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול